Shopee, platform e-dagang terkemuka di
Asia Tenggara dan Taiwan, lancar pertunjukan fesyen #ShopeeRaiLokal Raya Stail Kita di
Shopee Live, untuk memberikan inspirasi kepada seluruh rakyat Malaysia untuk bergaya dan
membeli lokal. Dengan tema ‘Tarakucha Retro’, Shopee bekerjasama dengan penjual, selebriti,
dan pempengaruh untuk menggayakan rakyat Malaysia dengan tiga trend Raya 2024 iaitu kek
lapis, jingga gelap, dan nostalgia dengan ‘twist’.
“Pertunjukan fesyen ini adalah warkah cinta buat zaman keemasan P. Ramlee dan Saloma,”
kata Ketua Pemasaran Shopee, Kenneth Soh. “Fesyen dan kecantikan di Shopee adalah sesuai
buat semua dan inklusif untuk seluruh rakyat Malaysia untuk beraya, kunjung-mengunjung di
Hari Raya, dan meraikan Raya dengan yang tersayang di seluruh negara secara bermaruah.
Dengan Raya Stail Kita, rakyat Malaysia boleh bergaya dan menyokong penjual tempatan.
”
Tidak seperti pertunjukan fesyen yang lain, #ShopeeRaiLokal Raya Stail Kita memperlahankan
‘catwalk’ model untuk mengajar penonton di seluruh negara bagaimana busana berlainan boleh
digayakan dari pelbagai jenama untuk gaya sedondon bersama seluruh keluarga.
Sepuluh penjual fesyen muslim Shopee iaitu Asikin Ahmad, Liyana Collection, Adnaa, Indah
Pesona, Hernes, Inhanna, Zoe Arissa, Panda Eyes, Bayu Somerset, dan Mikaseries by Zoey
Rahman. Habib Jewels juga turut melengkapkan gaya di atas runway dengan menaja barang
kemas dan aksesori.
Jenama kecantikan dan penjagaan kulit yang turut menaja pertunjukan fesyen ini termasuk
Y.O.U, SimplySiti, Silkygirl, Wardah, Papa Feel, Mikaseries, lemooc, Emina, Dazzle Me, barenbliss,
Alha Alfa, dan AISASEA.
Model ‘body positive’ Hikma Al Hassan mengetuai peragaan #ShopeeRaiLokal Raya Stail Kita
yang mempamerkan gaya inklusif dan mampu milik yang dipilih khas berdasarkan bagaimana
rakyat Malaysia membeli-belah Baju Raya mereka
secara dalam talian. Dengan gaya pertama, Kek Lapis, Shopee mengajak rakyat Malaysia untuk bereksperimen dengan lapisan warna, corak, dan tekstur. Seperti yang dipopularkan oleh Intan Najuwa di majlis perkahwinannya, Shopee kemudian membawakan pelbagai cara untuk menggayakan warna Jingga Gelap pada bulan Raya ini buat lelaki dan wanita yang memiliki apa jua tona warna kulit. Gaya terakhir, Nostalgia Balik Kampung menyaksikan tapestri gaya tradisional dan retro yang intim dengan setiap rakyat Malaysia.
secara dalam talian. Dengan gaya pertama, Kek Lapis, Shopee mengajak rakyat Malaysia untuk bereksperimen dengan lapisan warna, corak, dan tekstur. Seperti yang dipopularkan oleh Intan Najuwa di majlis perkahwinannya, Shopee kemudian membawakan pelbagai cara untuk menggayakan warna Jingga Gelap pada bulan Raya ini buat lelaki dan wanita yang memiliki apa jua tona warna kulit. Gaya terakhir, Nostalgia Balik Kampung menyaksikan tapestri gaya tradisional dan retro yang intim dengan setiap rakyat Malaysia.
Kiffy Razak, Editor Pengurusan NONA, Hijabista, dan Mingguan Wanita, memberikan tips
penggayaan tentang bagaimana rakyat Malaysia boleh bergaya dengan trend popular ini, “Anda
boleh menggabungkan ‘color-blocking’ ala kek lapis, warna jingga yang terang namun chic atau
nostalgia dalam pemakaian seseorang sambil mengintegrasikan sentuhan glam dan gaya
2/3
klasik. Lebih penting, ianya adalah tentang bagaimana anda terjemah dan menggayakan trend
ini supaya bersesuaian dengan jiwa dan diri sebenar anda, dan sekaligus menghormati nilai dan
tradisi yang dipelihara dalam menyambut Hari Raya.
”
Shopee berdedikasi dalam menawarkan rangkaian yang pelbagai dan ‘wholesome’ dalam
pilihan fesyen untuk seluruh keluarga. Dato’ Jovian Mandagie, Pereka Fesyen yang juga
mempunyai kedai Skuad Shopee Celebrity bersetuju dengan sentimen ini, “Aidilfitri adalah
perayaan yang meraikan kasih dan kemenangan mengharungi Ramadan, sama ada anda
berada di kampung atau di bandar. Berpakaian secara selesa dan sopan. Elak daripada
‘overdressing’. Apabila memilih Baju Raya, utamakan keselesaan, dan cuma mengikut trend jika
ianya bersesuaian dengan personaliti anda,”
Juga dari Skuad Shopee Celebrity, Zoey Rahman, pelakon Malaysia dan pengasas Mikaseries,
turut memberikan pandangan tentang bagaimana untuk bergaya di Raya 2024, “Saya lebih suka
Baju Melayu klasik dengan kolar cekak musang dan butang yang tersorok. Saya akan gayakan
dengan sampin instant yang boleh disiapkan dalam masa 2 minit untuk melengkapkan gaya.
Saya suka idea pakaian ini kerana ianya klasik dan sesuai untuk dipakai pada pagi Raya.
Kajian Raya Stail Kita* yang dijalankan terhadap pembeli di platform Shopee mendapati 9 dalam
10 yang ditinjau memilih untuk bergaya sedondon dengan seluruh keluarga dan ini memacu
pembelian pakaian Raya mereka. Lima dalam sepuluh suka dengan trend Raya kek lapis, empat
dalam sepuluh beli pakaian retro, dan selebihnya mencari warna jingga gelap. Pertunjukan
fesyen ini adalah episod ketiga dalam kandungan platform bersiri #ShopeeRaiLokal yang
mengetengahkan penjual tempatan yang membina komuniti**.
Tahun ini, pembeli boleh membeli tanpa risau dengan Shopee, kerana Shopee akan
memperkenalkan bermula ciri baharu Change of Mind (Perubahan Fikiran) 15 Hari
Pengembalian Percuma. Bermula 19 Mac 2024, anda boleh memulangkan produk untuk
pengembalian wang sepenuhnya (full refund), dalam tempoh 15-Hari Shopee Guarantee.
Layari web mikro Raya Stail Kita di https://shopee.com.my/m/raya-stail-kita dan web mikro
Kempen Ramadan Bersama Shopee di https://shopee.com.my/m/ramadan-sale#SLM1
No comments:
Post a Comment